Användning av privat bil

Skapad 2008-09-24, senast uppdaterad 2023-06-18

Milersättning

Vid klubbturer gäller följande ersättning till bilförare:

• 30:-/mil för 1-4 personer

• 35:-/mil för 5 eller fler personer

Observera att detta är riktlinjer för ersättning mellan deltagare vid tex en klubbtur. Om ersättning betalas från klubben så gäller 25 kronor/mil (tex vid kurser och ärenden för klubbens räkning)

Ersättning vid skada på bilen

Det har hittills aldrig inträffat en trafikolycka under en av UPK:s klubbturer, men styrelsen tycker ändå att det är viktigt att det finns riktlinjer för hur man bör hantera detta, liksom mindre skador som skulle kunna inträffa under en klubbtur. Följande rekommendationer gäller:

1. Bilägaren står för alla ev extrakostnader på grund av defekt bil/slitage. Detta gäller även för extrakostnader för t ex jourmekaniker, bogsering och punktering.

2. För äldre bilar ersätts endast reparationer så att bilens funktion bibehålls

3. Om en olycka orsakas av att någon varit gravt vårdslös står denna själv för kostnaden, i övrigt gäller att ALLA på klubbturen delar på extrakostnader som åsamkas bilägaren pga olycka eller annan (ej slitagerelaterad) skada på bilen. Även de personer som deltar i klubbturen men åkt dit andra dagar i andra bilar (och kanske t o m andra rutter) är med och betalar. Exempel på olyckor där alla är med och betalar:

• Avslagen sidospegel vid lastning/lossning av kajaker

• Viltolycka

• Bilolycka där föraren är vållande men inte har kört gravt vårdslöst. Kostnadsersättningen för bilägaren begränsad till självrisken (ej premieökning eller extra kostander pga att bilen ej varit fullt försäkrad).

Exempel på regelbrott som bilföraren betalar för:

• Rödljuskörning/fortkörning, etc

• P-bot (tillsammans med övriga passagerare i just den bilen)

Observera att ovanstående endast är riktlinjer för hur bilägaren ska kompenseras. Vi hoppas att detta ska hjälpa alla att komma överens ifall olyckan skulle vara framme!

Styrelsen i UPK, måndagen den 7 juni 2004